Tegyünk rendet a home office világában

2020-12-14 · Workit.hu

Az egyre népszerűbbé váló otthoni munkavégzés ma már nem csak a szabadúszók kiváltsága, hanem számos cég is lehetőséget ad alkalmazottainak, hogy otthonukból végezzek napi teendőiket. Első hangzásra a legtöbb embernek egy korlátlan, szabadsággal teli, laza munkaformának tűnik, ahol hatékonyságunk csak attól függ, miként osztjuk be önállóan az időnket.

Tények és tévhitek az otthoni munka előnyeiről

Mindenki számára csábító lehet ez a fajta életmód, aki már találkozott szigorú szabályokkal, feszült munkahelyi környezettel, feszesen beosztott munkarenddel. Azt azonban le kell szögezzük, nem minden olyan csillogó, mint amennyire elsőnek tűnik. A munkavégzés eme szabadformája egy merőben más attitűdöt követel meg tőlünk. Sikeressége azon múlik, mennyire vagyunk képesek levetkőzni jól megszokott céges környezetünket, mennyire tudunk olyan munkaerővé válni, akik a szabadságban nem elúsznak, hanem előnyt kovácsolnak belőle.

Mint az élet más területein, itt is a legfontosabb, hogy munkaadó és munkavállaló vagy megbízó és megbízott között kialakuljon egy erős bizalmi viszony. Amennyiben ez hiányzik, akkor sajnos az olyannyira csábító home office igen kellemetlen helyzeteket is teremthet. Ezzel a ténnyel mind a két félnek tisztában kell lennie, hiszen enélkül egy jövedelmező, sikeres együttműködés alapjait pillanatok alatt le lehet rombolni.

Tegyünk rendet a home office világában
Tegyünk rendet a home office világában

Home office - látszat vs. valóság

1. Bárhonnan végezhető

Talán ez a legáltalánosabb tévhit az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. Bár izgalmas eljátszani a gondolattal, hogy a napi 8 órás munkaidőnket kedvenc homokos tengerpartunkon napozgatva, egy szál laptoppal végezzük, azért közelebbről megvizsgálva a dolgot, látnunk kell az esetek 90%-ban igen nehéz kivitelezni. Bármennyire is zölden gondolkodunk és igyekszünk a papírfogyasztásunkat minimálisra csökkenteni, olykor szükségünk lehet jegyzetekre, szakirodalomra, vagy egyéb eszközökre is, amit valószínűleg nem fogjuk állandóan a hátizsákunkba pakolászni. Nem beszélve az üzleti megbeszélésekről, ahol nem minden esetben segíti egy munka előrehaladását, ha a háttérben vízcsobbanás vagy visítozó gyerekek hangzavara észlelhető.

2. Elkerülhető irodai konfliktusok

Egyszerűbb azt gondolni, hogy az emberi kontaktok minimalizálása lecsökkenti a munkahelyi feszültséget, azonban a megfelelő kommunikáció hiánya miatt a konfliktusok még nagyobbra növelhetők. Például tipikus esetek, az egyik munkavállaló több lehetőséget kap otthoni munkavégzésre, mint a másik. A többnyire írásban, vagy egyéb platformon történő megbeszélések nem egyértelműek, vagy a nonverbális jelek nélkül félreérthetővé válnak.

3. Felesleges visszajelzések

Az otthonról dolgozókról sokszor úgy gondolják kevésbé igénylik munkájuk után a visszajelzéseket, hiszen szabadon, saját beosztásuk szerint, önállóan végzik feladataikat. Az igazság azonban az, - hogy az értékelés akár pozitív, akár negatív -, elengedhetetlen a motiváltság fenntartása miatt. Fejlődni csak úgy tudunk, ha folyamatos visszaigazolásokat kapunk. A kritika által fejleszteni tudjuk gyengébb képességeinket, míg a dicséret által megerősítjük munkánk hasznosságát.

4. Home office csak a „magányos farkasok” kiváltsága

Valljuk be, időnként mindannyian vágyunk az egyedüllétre. Viszont igen szélsőséges kijelentés lenne azt állítani, hogy a home office kizárólag a magányt kedvelő emberek munkastílusa. Egy projekt nem csak egy ember fejéből pattan ki, nem csak egy ember végzi el az összes folyamatot. Még ha virtuális együttműködésről is van szó, a kommunikáció elhanyagolása itt is a munka minőségén fog lecsapódni. Nemcsak félreértéseket szülhet a párbeszéd tökéletlensége, de a kevésbé tudatos együttműködéssel arányaiban később derülnek ki az esetleges hibák vagy javításra váró dolgok.

5. Szabadúszók az idő urai

Tény, hogy mindenkinek rendelkeznie kell egy egyéni időbeosztással, de a valóságban sokszor és hirtelen kell alkalmazkodni egy-egy munkáltató vagy megbízó igényeihez. Ilyenkor rugalmas lélekkel, probléma megoldást keresve, olykor 180 fokos fordulattal kell átírni napirendünket. Sőt, az érem másik oldalát megvizsgálva, akár magánéletünkben is felmerülhetnek SOS helyzetek, mint „a macska lenyelte a nyakörve csengettyűjét, irány az állatorvos” típusú vészhelyzet :)

6. Nincs főnök = nincs elvárás = nincs túlóra

Ugye, ezt azért senki nem veszi komolyan? Home office-ban dolgozni, szabadúszóként munkát vállalni nem egyenlő azzal, hogy nincsenek felénk irányuló elvárások. Egy megbízó ugyan azokra a szigorú feltételekre tart igényt, mintha egy irodában osztogatnák számunkra a feladatokat. Fizetést kapunk érte, így cserébe jogosan lehetnek bizonyos elvárásaik. Tény, és saját tapasztalat, szabadúszóként rugalmasabban lehet kezelni és megbeszélni a felmerülő változásokat, de ez nem jelenti azt, hogy minden felelősség alól kihúzzuk magunkat.

7. Betegség, nyaralás szabadúszóknak nem árt

Elnézést a rossz szóviccért :)

Szóval a tévhitek eloszlatása végett, egy komolyabb megfázás vagy magas lázzal járó influenza ellen a home office-ban sem tudunk hatékonyabban védekezni. Az igaz, hogy az otthoni környezetben meg van minden munkaeszközünk, és valljuk be egy laptopot nem nehéz a kanapénkra csábítani, de a rossz közérzet ugyanúgy gátja a megfelelő minőségű munkavégzésnek, mint az irodai körülmények. Sőt, a megbeszélt határidők betartása miatt még másra delegálni a feladatokat is lehetetlen.

Ami igaz, hogy egy utazást egyszerűbb rugalmasabban megszervezni, mint még plusz 10 kolléga nyári szabadságterveihez igazodni. Viszont egyszemélyes munkacsapatként jóval nagyobb szervezést kíván az elvállalt határidők betartása. Nem beszélve arról, hogy lehetnek olyan sürgős feladatok vagy javítások, amik miatt nyaralásunkon is részben elérhetővé kell tenni magunkat.

Szabadúszónak lenni, otthonról dolgozni egy igazán felszabadító érzés. Azonban ahhoz, hogy 100 % meg tudjuk élni és hasznunkra tudjuk fordítani, nélkülözhetetlen egy olyan attitűd elsajátítása, melyben megtanulunk virtuálisan gondolkodni. Ki kell alakítani ehhez egy sajátos munkastílust, időbeosztást, és elsősorban kommunikációt. Mint az élet egyéb területein, itt is fontos, hogy nyitott szemmel és motiváltan nézzünk előre. A tévhitek rendberakásával saját munkánk hatékonyságához is hozzájárulunk, mert a tények elfogadása közelebb visz a sikerhez.

Blog